Buikspieren trainen hoe doe je dat?

Buikspieren trainen

Hoe train je jouw buikspieren het beste?

Buikspieren trainen in het kort

Je buikspieren train je het beste door je ‘core” te trainen’. De meeste traditionele buikspieroefeningen plaatsen een onnodige stress op je wervelkolom. Deze buikspier oefeningen kun je dus beter vermijden. Het zichtbaar maken van je buikspieren is een gevolg is van het verlagen van het vetpercentage van je lichaam, door middel van een negatieve energiebalans kun je dit bereiken.

Buikspieren trainen en buikspieren zijn mogelijk de meest verkeerd begrepen onderwerpen in de fitnesswereld. Er zijn nog steeds mensen die beweren dat het doen van heel veel buikspieroefeningen de oplossing is om het buikvet van je buikspieren te verwijderen, echter het plaatselijk verbranden van vet is onmogelijk. Daarnaast zou je meer sixpack definitie kunnen creëren door middel van specifieke buikspieroefeningen, maar ook dit is niet juist. Het is tijd om echt fit te worden en je buikspieren te trainen voor een geweldige sixpack zónder je te laten misleiden door onjuiste beweringen.

Buikspieren anatomie

Jouw buikspieren bestaan uit 4 spieren, die om een deel van jouw buikholte (abdomen) lopen. Deze 4 spieren zijn:

  • De rechte buikspier (Musculus rectus abdominis)
  • De buitenste schuine buikspier (Musculus obliquus externus abdominis)
  • De binnenste schuine buikspier (Musculus obliquus internus abdominis)
  • De dwarse buikspier (Musculus transversi abdominis)
anatomie buikspieren

Anatomie buikspieren

De rechte buikspier is wat mensen de sixpack noemen. Dit is door de tussenpezen een meerbuikige spier. Dit zijn er drie of vier en dit bepaalt of je een sixpack of eightpack hebt. Het aantal tussenpezen is genetisch bepaald. Je kan met 3 tussenpezen nooit een eightpack buikspieren krijgen. De vorm kun je niet veranderen. Is dat een probleem voor een super strakke buik en jouw optimale fysiek te kunnen bereiken? Absoluut niet, verlaag je vetpercentage door de juiste voeding en training en je buikspieren zullen tevoorschijn komen.

Hoe zit het dan met buikspieren trainen? Is dat zinloos? In het geval van traditionele buikspiertraining meestal wel. Het trainen van je ‘core” is de beste manier om het sixpack van je dromen te krijgen. Lees verder waarom.

Buikspieren trainen op de traditionele manier heeft minder resultaat en kan leiden tot blessures

De meeste mensen die over een buikspieren trainen praten, bedoelen vaak een eindeloze reeks sit-ups en crunches. Deze oefeningen zijn op reclamefoto’s en in de media veel zichtbaar en dat is een belangrijke reden van het misverstand. Mensen associëren door de invloed van de media buikspieren trainen met het buigen van je rug. Sit-ups en crunches kom je het meeste tegen.

Wat men zich niet beseft is dat deze buigspieren training helemaal niet optimaal is voor ons lichaam. Crunches en sit-ups zorgen ervoor dat je bewust de lage rug onder belasting buigt. Nog belastender is deze buiging te combineren met rotatie (zoals de crunches waarbij men hun elleboog naar de tegengestelde knie brengt). Deze oefeningen vormen een biomechanische nachtmerrie voor de lage rug. Je wervelkolom wordt continu bol getrokken, met de kans op allerlei soorten pijnklachten. Veel mensen mensen klagen over pijn in de onderrug, na een lange set buigspieroefeningen.

Stoppen met al het buigen dus, want er is een alternatief!

Het Six Pack In 70 Dagen Voeding en Training Programma (alleen voor mannen) en het Strakke Buik In 70 Dagen Voeding en Training Programma zijn helemaal afgestemd om op de juiste manier je buikspieren te trainen en te ontwikkelen.

Buikspieren trainen zoals het hoort: core training

Het alternatief voor traditionele buikspieren trainen is het trainen van je core. Ook wordt ook af en toe te populair overgedaan in de media, het is wel de tool om zowel je complete fysiek te trainen, beter te bewegen en het zal je dagelijkse functioneren verbeteren.

Wat is je core eigenlijk? Je core is het centrum, het midden van je lichaam en heeft als functie het stabiliseren van je wervelkolom. Als je natuurlijk beweegt, dan beweeg je vanuit je centrum. Daarom trainen atleten altijd hun core als een vast onderdeel van hun training. Wat betreft spieren denk aan je buikspieren, je rugspieren, bekkenbodemspieren en je middenrif.  Het is een omhulsel ter bescherming van je wervelkolom en je organen. Als je met zware boodschappen tassen loopt, zorgt het ervoor dat je recht blijft lopen. Als je een bal gooit dan zorgt je core ervoor dat je niet doorzwaait, door de romp stijf te houden. In de gym of bij je thuis fitness krachttraining creëer je er kracht door en beschermt het je lichaam. De core is bij de krachttraining altijd licht aangespannen ter bescherming van je onderrug. Je buikspieren zijn vooral bedoeld om bewegingen te stabiliseren, in plaats van deze te creëren. Het beschermen en het trainen van je core is enorm belangrijk indien jij een sterk en strak lichaam wilt.

Je core is de basis. Het hebben van een sterke core is onmisbaar voor de gezondheid. Of je een vrouw bent of een man, het trainen van je core zou de basis moeten zijn van jouw fysieke training.

Het trainen van jouw core

Nu je weet wat we bedoelen met de core, is de volgende belangrijke vraag: hoe train je het beste jouw core?

Om je core optimaal te trainen, is het belangrijk dat je de functies van de desbetreffende spieren traint. Denk hierbij aan stabiliteit en niet roteren voor rompstijfheid. De oefeningen zijn stabiliteitsoefeningen en oefeningen die rotaties compenseren. Daarnaast moet je je realiseren dat je je core al actief traint bij de meeste krachtoefeningen en indien je dat bewust doet dan is je het resultaat van je training een stuk hoger. Ik adviseer altijd om bij alle krachtoefeningen constant bewust te zijn van je core, door deze licht aan te spannen. Als je werkt met losse gewichten of dumbells is dan nog belangrijker. Je kunt beter trainen met losse gewichten dan met de machines op de gym, temeer daar je dan ook balans en coördinatie traint. In je trainingsschema zorg je voor de juiste combinatie van oefeningen. Mocht je op zoek zijn naar de juiste oefeningen  met heldere uitleg (op video) en een passend 70 dagen trainingsschema kijk dan eens naar één van de online voeding en training programma’s voor meer informatie.

core training

Core training

Je buikspieren en je sixpack zichtbaar maken

Het belangrijkste onderdeel voor zichtbare buikspieren en een sixpack of eightpack is het vetpercentage. Indien dat te hoog is, zal je je buikspieren en je sixpack nooit te zien krijgen, ongeacht hoeveel spiermassa er onder het vet aanwezig is. Eindeloze buikspieroefeningen en wonderpillen zullen hier niks aan veranderen. Het plaatselijk vet verbranden is onmogelijk. De oplossing voor dit alles? Verlaag je vetpercentage. Creëer een negatieve energiebalans en heb geduld, binnen 70 dagen kun je echt geweldige resultaten bereiken. Jouw laag buikvet verdwijnt op deze manier vanzelf en dit bereik je door de juiste voeding te combineren met de juiste training. In één van de GRATIS Start Pakketten kun je kennismaken met de bewezen stap voor stap methode om het lichaam van je dromen te krijgen.

Conclusie

De meest direct weg naar een strakke afgetrainde buik en sixpack buikspieren is niet het eindeloos doen van traditionele buikspieroefeningen. Het trainen van je core is veel effectiever en veiliger voor je rug. De combinatie van de juiste voeding en training en het creëren van een negatieve energie balans werkt is de snelste en meest directe weg naar de transformatie van jouw te dikke buik naar een strakke buik of een geweldige sixpack.

En nu?

Op de traditionele buikspieren trainen is niet meer wenselijk; stop met buigspiertraining en steek je tijd in functionele  krachtoefeningen als aanvulling op je training.  Ga beter functioneren en krijgt minder blessures, ontwikkel meer kracht én ontwikkel jouw eigen sixpack of eigthpack! Wil je meer weten over buikspieren trainen en het worden van de beste versie van jezelf neem dan gerust contact met mij op voor advies. Je kunt hieronder ook een reactie achterlaten en vond je het een leuk artikel dan zou je me enorm helpen als je het wilt delen.

Maak gebruik van de Gratis Start Pakket Training met 6 tips en video’s. Ben je een vrouw meldt je dan gratis aan via: STRAKKE BUIK START PAKKET en speciaal voor mannen is er een  SIXPACK START PAKKET

banner_onderkantblog_mannenbanner_onderkantblog_vrouwen

Laat een reactie achter via Facebook

Leave A Response

* Denotes Required Field