Hardlopen En Afvallen Chi Running

harlopen en afvallen chi running

Hardlopen En Afvallen Chi Running; Hardlopen op natuurlijke en ontspannen manier

Om af te vallen en fit te worden is het nodig om goed te bewegen. De makkelijkste manier  om te bewegen is te gaan hardlopen. Wat je wilt is blessure vrij hardlopen. Ik heb onderzoek gedaan naar Chi Running en zal je uitleggen waarom ik vind dat het een must is om deze filosofie toe te passen en hoe dat je in staat stelt op gezonder, beter en sneller hard te lopen en waarom dat belangrijk is om af te vallen en vet te verbranden.

harlopen en afvallen chi running

Hardlopen en afvallen chi running

Chi Running wat is het?

Chi Running is ontwikkeld door Danny Dreyer en gaat uit van principes die komen uit Tai Chi. Hij wilde beter lange afstand hardlopen en heeft zeer goede resultaten bereikt. De kern van Chi Running is het uitlijnen en ontspannen van je lichaam, zodat je ontspannen kunt hardlopen. Hoe meer rent vanuit je centerlijn,  de rechte lijn door het midden van je lichaam van kruin tot je stuit, hoe meer je de rest van je lichaam kunt ontspannen. Je laat je door de zwaartekracht leiden door voorover te “vallen” en ontspannen te blijven. Inmiddels gebruiken veel mensen deze natuurlijke manier van hardlopen en ik merk dat mijn hardlopen veel meer ontspannen is geworden en daardoor geniet ik meer van hardlopen en loop ik makkelijker en ben ik me meer bewust van mijn lichaam.

In Nederland zijn er steeds meer mensen die deze vorm van hardlopen toepassen. Chi Running is met name bedoeld voor langere afstanden van 5 kilometer of meer en gericht op anaeroob bewegen (lees verder). De filosofie en de techniek helpt ook bij kortere afstanden is mijn ervaring en het voordeel is dat je de kans op blessures vermindert en dat hardlopen ook echt leuk wordt om te doen en daar gaat het ook om bij afvallen en vet verbranden.  Het is de bedoeling dat je hardlopen en bewegen leuk gaan vinden en het maakt tot een gewoonte, dat is de sleutel voor blijvend resultaat.

Zie video van Danny Dreyer over Chi Running

Aerobe en Anaerobe oefeningen

Een onderdeel van fit worden en afvallen is naast de juiste voeding, de juiste training. Er zijn eigenlijk maar twee categorieën van bewegen. Aeroob bewegen (met zuurstof) en Anaeroob bewegen (zonder zuurstof).

Aeroob bewegen doe je op een rustige manier op gemiddeld 70% intensiteit. Een goede indicatie is als je nog normaal kunt praten tijdens het hardlopen. Kun je nog redelijk normaal praten dan train je aeroob, lukt dat niet meer dan train je meer anaeroob. Wetenschappelijk is aangetoond is dat je lichaam natuurlijk vet gaat verbranden indien je gedurende een langere periode (minimaal 30 minuten) aerobe oefeningen doet. Dit heeft kort samengevat te maken met het feit dat je lichaam glycogeen nodig heeft om vet te verbranden en indien je gedurende een langere periode met een lagere intensiteit (aeroob) beweegt je je lichaam de mogelijkheid geeft om dat te doen.

Balans tussen aeroob en anaeroob hardlopen

Het is dus een goed idee om te gaan bewegen of te gaat hardlopen op deze manier.
Een andere manier van trainen om af te vallen is trainen of hardlopen op een anaerobe manier een voorbeeld hiervan is sprinten of cardio trainingen, waarbij je intensief sport met een hoge hartslag tot gevolg en dit afwisselt met periodes van relatieve rust. Cardio trainen is ook een manier om te gebruiken als je wilt afvallen of vet wilt verbranden en dit helpt zeker of je conditie op te bouwen en ik leer mensen ook om 20 minuten cardio training te doen zeker twee maal per week ter bevordering van afvallen en fitter worden.

Ik wil zo snel mogelijk rennen en winnen chi running is daar niet op gericht

Deze manier van hardlopen staat haaks of de zeer competitieve manier van wedstrijd hardlopen zo lijkt het. Hardlopen en leren om goed hard te lopen heeft tijd nodig en neem deze tijd ook. Boouw de duur van je hardlopen stap voor stap op als je langere afstanden wilt lopen. Wees geduldig en luister naar je lichaam.

Chi Running is een techniek die je kunt gebruiken en gaat om juiste voorbereiding. Iedereen heeft baat bij goede techniek en voorkomen van blessures en het op een zo natuurlijk mogelijke manier bewegen. Chi running is in eerste aanleg niet direct gericht op competitieve element, maar eerder op gezondheid. Dit neemt niet weg dat er geweldige resultaten worden behaald en je uiteindelijk ook sneller gaat hard lopen en misschien wel belangrijker de kans dat je ervan geniet zal ook toenemen.

Lange afstand rennen is slecht en aanslag op je lichaam

Er wordt wel eens gezegd dat lange afstanden lopen, zoals een marathon slecht is voor je gezondheid. Ik heb mij toen ik begon met regelmatig hardlopen, in het eerste jaar voornamelijk gericht op lopen van kortere afstanden van gemiddeld 5 kilometer. Ik dacht ook dat (te) lang hardlopen een slijtage slag was voor mijn lichaam. Zonder langer te rennen dan 5 kilometer heb ik geweldige resultaten bereikt wat betreft verbranden van vet. Indien ik kijk naar de lichaamsbouw van marathon lopers versus korte afstand lopers en sprinters, dan richt ik me ook op krachttraining en ontwikkeling van spieren van hele lichaam en spreekt de lichaamsbouw van top marathon lopers mij niet aan.

Het gaat echter om de manier hoe je hard loopt. Een marathon lopen hoeft dus helemaal niet ongezond te zijn en hardlopen kan een heerlijk gevoel geven van ontspanning. Het is waar je de voorkeur aan geeft en wat bij je past. Ik vind het fijn om in de natuur hard te lopen en merk nu dat als ik rustiger tempo loop met de principes van Chi Running dat heel prettig en goede afwisseling voor de veel intensievere cardio trainingen. In elk geval ga je meer vet verbranden en zal je er beter uit gaan zien, zeker als je nu overgewicht hebt. Uiteindelijk gaat het om de balans.

Je hoeft geen marathon te lopen om fit en gezond te worden

Om super fit en gezond te zijn hoef je geen marathon loper te worden of lange afstanden te lopen. Je zal wel regelmatig moeten gaan bewegen en hardlopen is de meest eenvoudige manier. Maar pas op: je zou wel eens verslaafd kunnen raken aan hardlopen…

Om vet te verbranden is het slim om wekelijks gedurende een langere periode, gemiddeld 45 minuten of meer “rustig” te bewegen op een manier dat je nog gewoon kunt praten (aeroob), dat zal zeker je helpen om overtollig vet te verbranden.

En als je gaat hardlopen dan is zo ontspannen mogelijk lopen (ook bij sprintjes of kortere afstanden) en blessure vrij blijven belangrijk en alleen daarom is het de moeite waard om de principes van Chi Running toe te passen.

Fit worden?

Maak gebruik van de Gratis Start Pakket Training met 6 tips en video’s. Ben je een vrouw meldt je dan gratis aan via: STRAKKE BUIK START PAKKET en speciaal voor mannen is er een  SIXPACK START PAKKET

banner_onderkantblog_mannenbanner_onderkantblog_vrouwen

Laat een reactie achter via Facebook

Leave A Response

* Denotes Required Field